De eerste maand - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Kim Veneklaas - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Kim Veneklaas - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Kim Veneklaas

Blijf op de hoogte en volg Kim

12 Februari 2017 | Spanje, Barcelona

Hoihoi, na een hele lange tijd is er dan eindelijk weer een verslag! Een maand geleden was ik hier voor het laatst in plaats van iedere week. Ik zal als eerste even uitleggen waarom er niet wekelijks een verslag online gekomen is.
In mijn 2e stageweek ben ik bijna een volledige week ziek thuis geweest, dit had ik ook gemeld op Facebook en daarbij ook aangegeven dat er later een verslag online zou komen (aangezien je niet heel veel beleefd als je thuis zit). Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik helemaal geen zin en behoefte had om mijn laptop te pakken en een verslag te typen. Ik was echt even bezig met het settelen hier en mijn eigen plekje vinden en om alle gebeurtenissen voor dat ik wegging uit Nederland te verwerken, hiermee bedoel ik dan dat ik meerdere dagen in het ziekenhuis heb gezeten voor mijn hoofdpijn en dat het nog maar de vraag was of ik wel naar Barcelona zou kunnen, lang verhaal kort, gelukkig was dat gewoon mogelijk. Daarbij kwam ook nog eens dat wij moesten verhuizen (wisten we van te voren) en dat ik dus eigenlijk weer opnieuw mijn plekje moest vinden. Alle indrukken en eerste stageweken met veel informatie waren gewoon heel vermoeiend waardoor ik gewoon geen zin had om mijn laptop te pakken en een verslag te typen. Maar zoals jullie lezen is het weer helemaal goed en zit ik weer voor mijn laptop:). Dit was dus de reden en nu zal ik lekker babbelen over wat ik de afgelopen weken gedaan heb:)

Week 3:
Week 2/3 was dus voor mij helaas niet heel leuk. Ik heb 6 dagen ziek thuis gezeten, denk dat mijn lichaam weer even moest wennen aan de rondvliegende bacteriën en daarbij natuurlijk ook nog de weersverandering. Woensdags heb ik mijn eerste evaluatie gesprek gehad met Merel, in het vorige verslag vertelde ik dat zij van Dutch Students Abroad is en dat zij ons begeleiden. Het gesprek ging over hoe het ging, wat mijn eerste indrukken waren, wat mijn opdrachten zijn, wat de verschillen zijn met Nederland etc. Het was een leuk en positief gesprek. Na het gesprek had ik er wel voor gekozen om weer naar huis te gaan want ik voelde mij nog niet helemaal fit genoeg. Donderdags ben ik weer aan mijn stage begonnen, al was het wel voor een half dagje want wij hadden 's middags een studentenmeeting vanuit Dutch Students Abroad, dit was met ons vieren en dan nog met vier andere Nederlanders die rond dezelfde tijd als ons hier waren gekomen. We gingen eerst met zijn allen een stadswandeling maken en hebben we een paar dingen bekeken, zoals verschillende parkjes, een kathedraal en Arc de Triomf. Na die tijd zijn we naar Cafe Rembrandt gelopen om nog een drankje te doen en de middag af te sluiten, dit is een Nederlands cafe (waren wij al meerdere keren geweest voor het lekkere eten). Op zaterdag doen wij altijd onze boodschappen, wij proberen dan meteen voor de hele week boodschappen te halen zodat wij dat elke keer na stage nog moeten doen. 's avonds zijn we wezen stappen. We hadden voor de zondag afgesproken om de metro te pakken en naar willekeurige plekken te gaan waar we nog niet geweest waren. Dit hebben we dan ook gedaan, alleen weet ik zelf al niet meer waar we geweest zijn. In ieder geval wel op plekken met onder andere een mooi uitzicht die ook op de foto te zien is. Na de middag rondslenteren zijn we geëindigd op een terras aan het strand. Hier hebben we lekker een drankje gedronken en wat gegeten. Zo konden we weer fris en fruitig beginnen aan een nieuwe stage week!

Week 4/5:
Het was weer tijd voor een nieuwe stage week! Eigenlijk is het te veel om te gaan vertellen wat ik allemaal doe en hoe het is, maar wel kan ik zeggen dat het er echt super leuk is en dat ik het er zo naar mijn zin heb! Bij The Playhouse is er zo'n fijne sfeer en communicatie. Alles wordt met elkaar overlegd, als er iets teveel is kan en mag je gerust nee zeggen zonder dat je raar aangekeken wordt. Eigenlijk moet je ook niks, alles wordt aan je gevraagd. Voor mijn gevoel zit ik er al echt wel lekker in en weet ik wat er moet gebeuren en wat de richtlijnen zijn van de instelling, dit gaat natuurlijk ook wel snel omdat je er 5 dagen in de week bent en dus alles meekrijgt. Stapje voor stapje doe ik steeds meer en onderneem ik zelf ook meer stappen. Ondertussen heb ik zelfs al mijn eigen snacktafel samen met Sanna, dit is een meisje uit Finland die tegelijkertijd als ik ben begonnen bij The Playhouse, met 3 of 4 kindjes. Wat dus echt super leuk is en wat ik echt een teken vind van dat het goed gaat. Ik heb eigenlijk ondertussen gewoon mijn 'vaste' taken. Voor de snack in de ochtend was ik de handjes met de kinderen, dan hebben Sanna en ik een eigen snacktafel met 3 of 4 kindjes, ik warm met de lunch de maaltijden op die opgewarmd moeten worden, dan leg ik de bedjes klaar voor de kinderen die gaan slapen en na de lunch ga ik met de kinderen die niet slapen bijvoorbeeld naar buiten toe. Tussendoor zijn er natuurlijk wel andere bezigheden, maar dit is om een klein beetje een idee te geven. Het weekend, op vrijdag was het de dag dat wij moesten over huizen naar het andere appartement, we zaten voor een maand in een tijdelijk appartement omdat onze nog niet vrij was. Dus in die week hebben wij na stage langzaam onze spullen bij elkaar gepakt en het appartement schoongemaakt zodat we het netjes achter lieten. Gelukkig was het andere appartement in het zelfde gebouw en zaten de woningen tegenover elkaar, was dus een kwestie van deuren open en gaan slepen met de spullen. Binnen 10 minuten was het oude huis met onze spullen leeg en zaten we in het nieuwe huisje. Daar begon ons eerste weekend in ons echte appartement voor 4 maanden waarin iedereen een eigen slaapkamer heeft. Het huis is verder echt heel goed en fijn, lekker rustig en niet meer het lawaai van alle auto's en mensen horen aan de straat, maar wat vind ik de keuken en de badkamer toch verschrikkelijk hier. Ik denk dat de badkamer (al vind ik dat je het bijna geen badkamer kan noemen) ongeveer 1 bij 2 meter is en dan moet je je voorstellen dat er van voor naar achter een wasbak, toilet en een douche in staat. Absoluut geen ruimte dus om je kont daar in te keren. De keuken is ook niet heel groot, er is een heel klein werkblad die dan vol staat met een koffiezetapparaat, een waterkoker, een magnetron, een fruitschaal en dan ook nog eens 2 wasbakken en een kraan die ik weet niet hoe hoog boven de wasbak hangt, elke keer als je de kraan aan doet spettert het water echt alle kanten op. Gelukkig redden we er ons prima mee, hebben we een mooi huisje en mogen we eigenlijk ook niet klagen. Terwijl ik dit typ vind ik het eigenlijk ook best wel weer grappig klinken, maar met mijn ochtendhumeur 's ochtends wil ik gewoon graag dat alles vlekkeloos verloopt zonder iets om te stoten of mijn hele shirt al nat te hebben van een kraan die veel te hoog hangt.
Verder zijn we in dit weekend naar Park Guell geweest, dit is een park waarbij je uitzicht hebt over de hele stad. Ik zelf vond dit echt wel heel gaaf, zo heb je er eigenlijk pas echt zicht op hoe ontzettend groot Barcelona is. Iedere zaterdag is het vaste stapavond, dus ook dat moest natuurlijk gebeuren. Dit was een heel gezellig feestje bij Shoko die tot in de vroege uurtjes duurde. Toen we wakker werden hadden we ontzettend zin in een frikandel speciaal, dus wij opstap naar Rembrandt, maar er niet aan denkende dat het zondagmiddag is en dat er dus Nederlands voetbal op is en heel het cafe vol zit met voetbal kijkers, heel het cafe was vol en er was geen plek meer. Daar ging onze frikandel speciaal.. Plan gewijzigd, op naar de MC Donalds om toch nog een hapje te scoren.

Over de afgelopen week heb ik eigenlijk niet heel veel bijzonders te vertellen, het was weer een stage week waarin ik natuurlijk wel veel leer en nu ook langzamerhand met mijn schoolopdrachten begin. Zo ben ik nu bezig om 2 kindjes te begeleiden die moeite hebben met bepaalde situaties. Ik merk vooral dat de kinderen mij nu ook steeds beter leren kennen en ook steeds meer naar mij toe trekken, dus dat is echt super leuk. Zo heb je nog meer contact met de kinderen en leer ik hun ook nog weer beter kennen. Dit weekend was eigenlijk meer een feest weekend. Vrijdag en gisteren zijn we uit geweest naar 2 clubs waar we nog niet geweest waren. Vandaag heb ik echt behalve koken en afwassen helemaal niks gedaan.

Ik vind het verhaal zo eigenlijk wel mooi geweest, ik zal proberen, ik herhaal proberen om toch weer wekelijks een verslag te typen, tenzij ik natuurlijk niet zo veel te vertellen heb. Dan zal het 1 keer in de 2 weken worden.

Ik heb het hier echt super naar mijn zin en we gaan gewoon onze zesde week al in dat we hier zijn, is echt niet normaal hoe snel de tijd gaat, maar ik ben echt vol op aan het genieten. Ik ga nu snel mijn laptop wegleggen want het is weer tijd voor een nieuwe leuke stageweek:)

Veel liefs uit Barcelona en tot het volgende verslag,

Kim Veneklaas

  • 13 Februari 2017 - 17:36

    Henriëtte Groot Wassink:

    Wat een ontzettend leuk verslag en wat fijn dat je jezelf nu weer goed voelt. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag. Super hoor.

  • 13 Februari 2017 - 18:13

    Annemiek Groot Wassink:

    We worden nieuwsgierig. Binnenkort maar eens op bezoek☺

  • 13 Februari 2017 - 18:56

    Jannie Kaasjager:

    beste Kim daar heb ik van genoten wat heerlijk dit allemaal te lezen je kunt er wat mee zeg , dat is toch
    geweldig wat een genieten voor jullie ,succes verder met je stage groeten van uit het zonnige Borculo 18.55 uur 2.6 gr.Ja je wilt het niet weten maar na twee dagen binnen gezeten te hebben vandaag prachtige weer wel fris nog .s woensdag kan het 15 gr.worden niet te geloven Zeg heel veel groeten van uit borculo

  • 14 Februari 2017 - 07:21

    Stijn :

    Leuk verslag om te lezen Kim.
    Je hebt een prima combinatie gevonden tussen je stage en het uitgaan in Barcelona!
    Geniet van je stage week die voor je ligt.
    Hoe gaat het met de communicatie tussen jou als begeleider en de kinderen??!!
    Tot je volgende verslag!

    Gr. Stijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 02 Jan. 2017
Verslag gelezen: 808
Totaal aantal bezoekers 91005

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 27 Mei 2017

Stage in Barcelona

Landen bezocht: