De eerste week - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Kim Veneklaas - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Kim Veneklaas - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Kim Veneklaas

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Januari 2017 | Spanje, Barcelona

Na een hele lange voorbereiding was het donderdag 5 januari eindelijk zo ver, onze stage naar Barcelona ging nou toch echt van start. Onze vlucht ging om 10.00 uur, dus we hadden met ons vieren afgesproken om om 7.30 uur te verzamelen op Schiphol. We hadden afgesproken bij de vertrekhal (natuurlijk kwam ik als laatste aan). Toen we elkaar gevonden hadden, hebben Aike, Tess, Manouk en ik eerst onze koffers weggebracht zodat we daar geen last meer van hadden. Toen was het nog even relax time met de mensen die ons weg brachten, voor mij waren dit: papa, mama, Roy, Kelsey en als verassing ook nog Malinda. Uiteindelijk was toch daar het moment, het 'afscheid' nemen, natuurlijk hebben we allemaal even een traantje gelaten. Na iedereen nog even gesproken te hebben zijn we door de poortjes gegaan en ging onze reis toch echt beginnen. We hadden een klein beetje vertraging waardoor we na 10.45 pas gingen vliegen. De vlucht was niet heel fijn maar gelukkig zijn we gewoon veilig geland. Voordat wij gingen, hadden we de informatie gekregen dat wij met de bus naar onze bestemming moesten en vanaf daar opgewacht zouden worden. Gelukkig hadden we bij het vliegveld van Barcelona al vrij snel onze bus gevonden en moesten we een klein halfuurtje rijden tot aan de afgesproken plek. Daar stond Merel op ons te wachten, dit is een vrouw die bij Dutch Students Abroad werkt en door hun worden wij begeleidt hier in Spanje, zij hebben voor ons het huis en de stage geregeld maar we kunnen ook altijd bij hun aankloppen als er wat aan de hand is.

Merel bracht ons naar ons appartement en daar was de huisbaas ook, om onder andere uitleg te krijgen over de omgeving en het huurcontract te tekenen. Daarna zijn wij een beetje op onderzoek gegaan en zijn we naar de supermarkt gegaan, hebben we een metrokaart gekocht etc. Verder hebben we eerst lekker weekend gevierd, lekker gegeten, de stad een beetje wezen verkennen, wezen stappen, onze stages zoeken.

Maandag was het dan zo ver, de eerste stage dag. Gelukkig kon ik samen reizen met Aike, wij zitten namelijk 1 straat bij elkaar vandaan en we moesten allebei om 9 uur beginnen. Natuurlijk was het wel een beetje spannend, aangezien het de eerste keer was en ik nog helemaal niks wist. Ik stond bij de deur te wachten en toen kwamen er twee dames aanlopen die aan mij vroegen of ik Kim was. Dit bleken dus 2 van mijn collega's te zijn, ik kreeg meteen een heel warm onthaal en het voelde meteen goed. Toen ik eenmaal binnen was kwam de derde collega ook binnen, dit is mijn stage begeleidster en gelukkig komt zij ook uit Nederland. Ik loop stage bij The Playhouse, dit is letterlijk een speelhuis voor de kinderen, een soort peuterspeelzaal in Nederland. Er wordt Engels en Catalaans gesproken. Er zijn ongeveer 10 kinderen per dag aanwezig en daarop staan dan 3 leidsters waar dan ik ook nog bij kom plus een meisje uit Finland. De kinderen hebben een leeftijd van 14 maanden tot en met 4 jaar. Ik heb eerst een beetje uitleg gekregen over hoe de groep in elkaar zat en wat er verwacht werd van mij, daarna kwamen de kinderen langzaam aan binnen druppelen.

Ik voelde mij meteen echt heel erg welkom en werd ook meteen aan de ouders en de kinderen voorgesteld. Alle ouders reageerden heel positief en enthousiast. Er is mij gevraagd of ik de eerste week er aan wil werken om een band te krijgen met de kinderen en dit te doen door te observeren en tussen de kinderen te gaan zitten. Mijn eerste week zag er dus vooral uit als tussen de kinderen zitten en met ze spelen. Wel is het hier heel anders dan in Nederland, althans waar ik stage loop. Bij The Playhouse zeggen ze ook echt tegen mij: hier moet je ontstressen want wij kennen geen stress. Nou dit heb ik de afgelopen week ook al wel door gehad. Het is echt zo rustig en er is echt geen enkel teken van stress. Niks moet alles mag. Ik heb stage dagen van 9.00 tot 15.00 uur, 5 dagen in de week, prima tijden dus. Kortom was mijn eerste stageweek echt super leuk en ga ik er vanuit dat ik daar in ieder geval 5 maanden van kan gaan genieten en leren.

Dit weekend hebben we het vooral even rustig aan gedaan omdat al die nieuwe indrukken toch redelijk vermoeiend zijn. Wel hebben we gisteren de Sagrada Familia bezocht, we zijn al een paar keer op het strand geweest, op de Ramblas en natuurlijk niet te vergeten wezen stappen en uit eten. Vandaag (zondag) hebben we vooral echt een zondag gehouden en hebben we zo goed als niks gedaan. Morgen begint de nieuwe tweede stage week weer dus ik ben heel benieuwd hoe deze week gaat.

Veel liefs vanuit het lekker warme Barcelona (aangezien ik gok dat de meeste die dit lezen sneeuw zien als ze naar buiten kijken),

Kim

  • 16 Januari 2017 - 02:00

    Tamara:

    Hee Kimmie,

    Wat fijn dat je je zo goed voelt bij je stage. En wat fijn... GEEN stress! Heerlijk!
    Maar wat veel mensen op een kleine groep zeg, ideaal!
    Veel plezier met de volgende stageweek en ik wacht op jouw volgende verslag.

  • 16 Januari 2017 - 11:36

    Alie:

    Fijn dat de eerste indrukken positief zijn!
    Maar ik moest wel ff lachen...10 kinderen...pas op dat je niet overwerkt raakt ;)
    In ieder geval geniet ervan .
    Groetjes uit het koude Borculo

  • 16 Januari 2017 - 11:44

    Jannie Kaasjager:

    ha die kim geweldig dat verslag het lijkt mijn fantastisch om mee te maken erg leuk.Ja jullie zitten daar lekker warm hier is het nu 0.8 gr aardig wat sneeuw en somber weer wordt nog kouder maar de cv snort
    zeg heel veel groeten uit borculo

  • 16 Januari 2017 - 20:47

    Nancy:

    Hoi Kim!
    Fijn dat het je zo goed gaat en dat je eerste week zo ontzettend leuk was! Dat beloofd nog wat voor de rest vd tijd dat je er nog zit:)
    Geniet ervan! Groetjes

  • 16 Januari 2017 - 22:33

    Leonie:

    Ola Kim!
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen.
    Succes met ontstressen

  • 16 Januari 2017 - 22:40

    Martijn Thijssen:

    Tof om te lezen Kim. Heerlijk om in het zonnige Barcelona te mogen genieten van geen stress & de leuke stageplek. Maak je nog een selfie met Messi voor me? Haha. Groetjes aan Aike, Manouk en Tess.
    Groeten Martijn

  • 16 Januari 2017 - 22:41

    Noortje Geeris:

    Hoi Kim,
    Het is super leuk om te lezen dat je het erg naar je zin hebt in Barcelona en natuurlijk ook bij ons The Playhouse!! We vinden het super dat je bij ons stage loopt en we hopen dan ook dat je een geweldige tijd tegemoet gaat lopen in Barcelona en op je stage

  • 29 Januari 2017 - 21:28

    Olga Goöle:

    Ola Kim!
    Wat een leuk en uitgebreid verslag heb je geschreven. Zijn jullie inmiddels gewend aan het andere leven?
    Geniet enorm van dit mooie avontuur zodat je straks met ongelofelijke mooie ervaringen en dito verhalen ons de oortjes wast tijdens je assessmentgesprek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 02 Jan. 2017
Verslag gelezen: 1148
Totaal aantal bezoekers 90996

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 27 Mei 2017

Stage in Barcelona

Landen bezocht: